• White Facebook Icon

What Fun! Lloret de Mar / Truca'ns: 972 37 71 89 / Gertrudis Moret i Frigola, 13. Lloret de Mar, Girona.

What Fun! & Aprèn Palafolls / Truca'ns: 646 955 772/ Rm. les Ferreries, 6 Palafolls, Barcelona.

  • White Facebook Icon

T'APUNTES A COMENÇAR EL CURS AMB BON PEU?

September 2, 2017

La tornada al “cole” força vegades sol ser un pèl dura tant pels alumnes com pels pares.
La retrobada amb els amics, companys i mestres fan que aquest retorn sigui molt més dolç però això no evita trobar a faltar els agradables i ja passats dies d’estiu. 

 

Aquesta tornada s’ha de preparar amb temps si volem que sigui exitosa i és per això que des de WHAT FUN & APRÈN us volem donar alguns consells. 
La nostra directora i psicopedagoga Raquel Retamal, ens posa en situació a pocs dies d’aquest retrobament.

Son, insomni, nerviosisme, mal humor, irritabilitat i debilitat generalitzada són en comú una simptomatologia de l’anomenada popularment “la síndrome postvacacional”.


Com podem reduir aquestes sensacions negatives i començar el curs amb energia

 

Sí, heu llegit bé, reduir, impossible evitar,  ja que el nostre cervell nota tant sí com no aquests canvis i necessitem readaptar-nos a la nova situació paulatinament per tornar a l’equilibri que ens farà reprendre i reaprendre novament la nostra rutina quotidiana.

 

Quins CONSELLS us oferim per a intentar aconseguir-ho?

 

1. Cal adaptar-nos poc a poc al nou horari. RUTINA és la paraula clau per tal que aquesta tornada a l’escola sigui el més exitosa  possible.
Sovint les vacances escolars es converteixen en una voràgine estiuenca d’activitats improvitzades i solucions a curt termini a conseqüèn

 

cies comportamentals dels nostres fills. 
Primer de tot, pactem un horari per tornar en breu a la normalitat. No podem pretendre que, seguint la mateixa rutina estiuenca d’anar a dormir tard, els nostres fills s’aixequin a les 7 o a les 8 del matí preparats per a un dia ben farcit d’activitats. Bé, hi ha excepcions: el primer dia, les excursions, els aniversaris... segur que sí que es lleven d’hora ja que la il·lusió els supera, però, què hi ha de la resta de dies?
Comencem a parlar del moment danar a dormir, procurem a partir de l’1 de setembre allitar-los una mica més d’hora cada dia i anar-los despertant paulatinament cada vegada més aviat. 
Seguim, fent menció a lhorari dels àpats i a la resta d’activitats que també hauran d’anar variant i adaptant-se a la nova rutina i horaris escolars.

Atenció pares, cal que aquestes variacions les feu de manera progressiva!!

 

2. Tornar als “bons” hàbits alimentaris. A l’estiu no som tan exigents amb la nostra dieta: gelats, refrescs i picar entre hores entre d’altres són els “trending topic” de l’estiu. Iniciar el setembre tenint els àpats ben pautats i organitzats ajuda a tornar a la rutina amb més facilitat. 

 

3. Ajudem-los a organitzar el seu dia a dia. L’estudi diari ajuda als nostres fills a anar assimilant poc a poc els aprenentatges. Si els animem a fer-ho i ho convertim en un hàbit, serà una bona carta de presentació als estudis superiors; hauran consolidat una manera de treball que els acompanyarà de forma positiva tota la seva escolaritat sense haver de patir abans dels exàmens o tenir sorpreses d’última hora.
Com a pares i educadors sabem, millor que ningú, que els nens no neixen ensenyats malgrat hi hagi vegades que ens oblidem d’això i pretenem que facin tot tipus de tasques escolars o de casa de manera autònoma,  sense haver-los donat pautes prèviament per a realitzar-les correctament i demanar-los l’execució a la perfecció. 
Hem d’ajudar-los a fer i seguir un calendari/horari per tal que coneguin el valor del temps i puguin prioritzar i organitzar les tasques diàries. 
Motivar-los sempre, felicitar-los en les seves fites organitzatives assolides i donar el nostre suport si els costa fer-ho bé.
Si tenen un horari a seguir i establim un temps d’estudi diari, tenint en compte que per a cada alumne és diferent, ens assegurem de conèixer dubtes i dificultats que sorgeixen cada dia i anar-les solucionant poc a poc abans arribi el possible examen. No deixem que aquestes s’acumulin, això genera molta inseguretat als nostres fills i d’aquesta manera no poden anar construint el seu aprenentatge de manera eficaç ja que aniran deixant llacunes fent que els nous coneixements trontollin i no siguin ferms per a seguir construint de forma estable. 
En aquest calendari seria molt positiu apuntar també dies festius, ja que ajuda a veure moments de descans entre setmana i setmana i, si el curs no està començant com esperàvem, motiva a veure que hi ha dies per poder desconnectar i gaudir del lleure amb amics i familiars durant mínim el parell de dies que dura el cap de setmana. 

 

4. Temps per aprendre i temps per a divertir-se. Entenem que la capacitat atencional dels nostres fills és molt menor a la d’un adult i és per això que no podem pretendre que estiguin llargues hores asseguts a l’escriptori “estudiant”. Requereixen temps de desconnexió, d’oci, joc i descans que els ajudarà a anar consolidant allò après i transferir-lo així a la memòria a llarg termini. No cal dir d’aprofitar en família, sempre que sigui possible, els caps de setmana. Programar sortides, activitats, jocs per jugar sols o plegats, temps de descans i temps per avorrir-se i poder així, fer volar la seva imaginació.
Les activitats extraescolars són un bon exemple d’això. En bona mesura ajuden als nostres fills a fer amics, conèixer millor els seus interessos i anar desenvolupant paulatinament la seva identititat com a persones. També ajuden a saber els seus límits, del què són capaços, què se’ls dóna bé i en quines tasques no són gaire bons. Tothom té la seva personalitat i ja és normal no destacar en tots els àmbits i és enriquidor per a ells saber-ho i ser-ne conscients.

 

5. Preparar amb antelació el primer dia escolar. És una bona activitat familiar anar a comprar el material escolar tots junts. Que ells escullin motxilla, estoig, carmanyola i colors és una bona manera d’anar introduint-los en aquesta transició al proper curs escolar. Aquests moments compartits es poden aprofitar per apropar-nos als seus pensaments i els seus neguits vers la tornada a l’escola. Moments per a tranquil·litzar-los, aconsellar-los, i animar-los per a preparar un bon inici de curs. Transmetre pensaments positius i fer de “influencers” dels nostres fills fent que superin així les seves pors i inseguretats al canvi.

 

6. Ànims i paciència. Als mes petitons  que comencen la seva escolaritat ajudem-los a ser autònoms, donar-los tasques fàcils que puguin realitzar i que vegin que anar al “cole dels grans” no és gens negatiu, tot el contrari. La separació, les llàgrimes i la tristor els atrapen els primers dies inclús setmanes per després deixar moments de diversió, aprenentatge i creixement personal. Deixem-los crèixer, són petits grans escolars caminant a la troballa de la seva identitat i la seva independència. Deixem de banda els cotxets i els xumets per apropar les motxilles i les carmanyoles saludables. 

 

 

Esperem que aquests sis consells us ajudin durant els primers dies i no baixeu la guàrdia durant la resta del curs. Si els pares som forts i els donem el nostre suport i model positiu aconseguirem fer dels nostres fills persones segures de sí mateixes i amb hàbits ben establerts.

 

AJUDEM-LOS i MOTIVEM-LOS EN TOT MOMENT PER TAL QUE LES SEVES DIFICULTATS I ANGOIXES NO CREIXIN A MIDA QUE ELLS CREIXEN. 

 

 

Raquel Retamal Vilà
Logopeda i Psicopedagoga Col·legiada
WHAT FUN & APRÈN 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Entradas destacadas

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Entradas recientes

April 22, 2016

Please reload

Archivo
Please reload

Buscar por tags
Please reload

Síguenos
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square